A felhasználó által generált tartalom 2020-ben még inkább felértékelődik, amely miatt a marketinged még meghatározóbb része lesz, persze ha élsz vele. Felmérések szerint jobban adunk más felhasználók véleményére, mint egy jól megírt és érvekkel alátámasztott céges tartalomra. Vesézzük ki miről is van szó!
Fogalom meghatározás
A felhasználó által létrehozott tartalom angol nyelven két megfelelővel is rendelkezik. A user-generated content (rövidítve: UGC), illetve a user-created content (UCC) kifejezések jelentése olyan tartalom, amelyeket felhasználók online platformokon, például a közösségi média és a wikik által tesznek közzé, hoznak létre. Ilyen tartalmak a képek, videók, szövegek és hangok és ezeken belül természetesen legalább ezer alkategória.
Maga a UGC mai fogalma 2005-ben jött létre, életre hívója pedig a Web 2.0 korszak volt. Ezzel eljött széleskörben az a lehetőség, hogy a klasszikus médiák mellett, mint a tv, rádió vagy az újságok a fogyasztók is tartalomgyártásba kezdhessenek. Ebben az időszakban az UGC-hez kezdtek rendelkezésre állni a megoldások, hiszen jelentősen olcsóbbá vált a szükséges technológia. Nemcsak hardwere oldalról (kamerák, laptopok), de a szoftverek is elérhetőbbé váltak a hézköznapokban, illetve az internet is rohamosan terjedt a világ háztartásaiban.
Előzmények – történelem
Már az újságíró szakma is vont be a 70-es évektől kezdte olvasókat a tartalomgyártásba. Lehetett beküldeni gyerekrajzokat, régi történeteket, szerelmes leveleket, helyi híreket. Ugyanígy a rádió és a televízió is hozott le fogyasztók által gyártott tartalmat, de ez még mai szemmel nyílván messze van pl egy YouTube csatornától vagy egy élő közvetítéstől a Twitch-en.
2000-es évek közepe – térhódítás
Néhány évvel később a 2000-es évek közepétől pedig, amikor már felköltözött az internetre a nagyobb cégek és amédiumok egy jelentős része, az ilyen típusú tartalomgyártás is itt kezdett koncentrálódni. Kijelenthető, hogy a felhasználó által létrehozott tartalom széles körben alkalmazható lett, beleértve a problémamegoldást, a híreket, a szórakoztatást, a reklámokat, a pletykákat és a kutatásokat is.
Közösségi médiák – abszolút uralom
Az internet és a közösségi médiák rohamos terjedésével egyre több olyan platform nyitotta meg a kapuit, amelyek már kifejezetten a felhasználók által készített tartalmat részesítették előnyben, illetve ezeket más felhasználók véleménye alapján rangsorolták és állították össze. Gondoljunk csak bele hány saját tartalmat gyártott vajon a 9gag vagy a Reddit alkotója? Mégis, utóbbi már akkora média figyelmet kap, hogy rendszeresen hivatkoznak rá olyan médiumok, mint a CNN vagy a New York Times és nap mint nap szállít a világ számára híreket, történeteket, egyszóval: tartalmat. Pedig a portál felhasználói hétköznapi emberek, akik fórumoznak és épp ez az egész előnye. Ezekhez a tartalmakhoz teljesen máshogy viszonyulunk, mintha azt egy szóvivő vagy egy közlemény formájában kaptuk volna meg az esti híradóból. A felhasználói erő 2020-re oda ért, hogy szinte az egész internet erre koncentrál. Vegyük csak példaképp a Buzzfeed írásait vagy a közösségi finanszírozású projektetket.
A közösségi médiában, mint az Instagramon, Facebookon vagy YouTube-on már annyira népszerűek ezek a tartalmak, amelyet már maguk a felhaszánálók hoznak létre, hogy a teljes reklámiparon belül új szegmenssé nőtte ki magát az, hogy influencerrekkel népszerűsítsenek termékeket. Az agyunk vevőbb ezekre a termékekre, mint ha ugyanez a árucikk a tv-ben jelenne meg.
A Tripadvisor, Facebookon vagy a Google Mapson felhasználói véleményeket olvashatunk, amelyek alapján a kereső fogyasztó eldönti, hogy elmegy-e az adott helyre, megszáll-e ott, fog-e ott enni vagy inni vagy teljesen elfelejti az adott helyet, mert más felhasználók annyira befolyásolták véleményükkel, értékeléseikkel, hogy biztosan nem megy el oda soha. Jól érezhetjük, ha felmerült bennünk egyfajta aggodalom ezzel kapcsolatban. És ez még a jövő megoldandó feledata, hogyan tudjuk hitelesen szűrni a direkt hitel rontó vagy a nem releváns felhasználókat?!
A fogyasztók 60%-a szerint a user-generated content hitelesebb tartalom szemben egy cég által gyártottal.
Vállakozóként az online platformokon már nem elég csak nekünk közölni a tartalmainkat, hanem ebbe bele kell vonjuk az olvasóinkat, fogyasztóinkat is. Láthatóan ebbe az irányba mozdult el a Google, Facebook, Amazon hármasa is, amikor a felhasználók által gyártott tartalmakat, a reakciókat veszi előtérbe és más felhasználók erre adott reakciói szerint rangsorolnak. A végfelhasználóknak erre van szükségük. Tartalom éhesek, de releváns és hiteles tartalmat szeretnének fogyasztani.
A nagyobb márkák, mint a Starbucks vagy a Coca-Cola idejében felismerte ezt a viselkedést és elkezdte bevonni fogyasztóit a tartalomgyártásba. Versenyt indítottak a poharakon történő megjelenésre, vagy épp hashtag kampányba kezdtek. Ezek a akciók szemmel láthatóan növelték a bevételt, a fogyasztók elkötelezettebbek lettek a márka iránt és nőtt a bizalomuk is.
Összefoglalás
2020-ben a user-generated content még inkább felértékelődik, még inkább szükség lesz rá cégünk online marketing stratégiája során és ha csak egyoldalú a kommunikációnk, ha nem vonjuk be a felhasználókat és nem teremtünk egy interaktív online közeget cégünk köré szinte biztosan piacot fogunk veszíteni. Hamarosan platformspecifikusabb tippekkel is jelentkezünk!