A Tripadvisor itthon és világszerte a legelterjedtebb platform, amely információgyűjtő és tájékoztató szolgáltatást nyújt főleg turisták számára. Applikációjának köszönhetően a zsebünkből is elérhető friss adatokat tartalmazó utazási kalauz is egyben. Nézzük kicsit részletesebben mire figyelj vállalkozóként a Tripadvisoron!

tripadvisor online marketing netbloom

Tripadvisor – Netbloom

A Tripadvisor úgy definiálja magát, mint a világ legnagyobb utazási oldala. Segít minket a kirándulásaink előtti tervezésben – szállást, éttermet és látnivalókat ajánl és az applikációjának hála pedig velünk tart. A Tripadvisoron vendéglátóegységeket, szállásokat kereshetünk és böngészhetünk még azelőtt, hogy egyáltalán betennénk a lábunkat az adott városba vagy országba. A felület főképp felhasználói értékeléseken alapul, erre rendkívül büszkék és nagyon odafigyelnek az algoritmusban arra, hogy a kiváncsi felhasználó mindig olyan állásfoglalást lásson és kapjon, ami releváns információkkal szolgál számára. Fő fókuszuk alapján pedig tájékoztatást adnak az érdekldőnek, hogy egy adott helyet ne csak vakszerencse alapján válasszon ki, hanem ott mások véleménye miatt már biztosan jó élmény várja. Ezzel természetesen a vendéglátóegységeket is arra bíztatja, hogy minőségi szolgáltatást nyújtsanak és kiemelten figyeljenek a vendégeikre.

Párhuzam a Google Cégem fiókkal

A Tripadvisorra ingyenesen regisztrálhatjuk vállalkozásunkat, amellyel így egy saját fiók jön létre, amit csakúgy, mint a Google Cégem fiók esetében nagyfokú figyelem mellett menedzselni szükséges. Beállíthatjuk az alap információkat, mint a nyitvatartás, elérhetőségek (telefonszám, email cím, weboldal), képeket tölthetünk fel, adhatunk több nyelven is bemutatást az üzletünkről, megadhatjuk hol helyezkedik el a térképen, milyen ár kategóriába esik, de akár megoszthatjuk az étlapot és a szezonális akciókat is.

Rangsorolás – algoritmus

A Tripadvisor, mint említettük a vendégek értékelésében hisz, ez a rangsorolás alapja. Így esélyt teremt egy családi étteremnek egy Micheline csillagos egységgel, vagy egy kisebb panziónak egy világméretű hálózattal szemben. Gyakorlatilag mindenki egyenlő feltételekkel indul, ami egy fantasztikus megközelítés. A Tripadvisor algoritmusa az értékeléseket három fő szempont szerint figyeli: az adott minősítés frissessége, mennyisége és minősége szerint.

Ebből a frissesség, mennyiség, minőség hármasból könnyen kitűnhet, hogy mire is gondolt a költő. Nem csak azt nézi a Tripadvisor , hogy ki ad 5 vagy 2 csillagot, majd átlagol és sorrendbe teszi a helyeket, hanem több szempont alapján rangsorol, súlyozza a véleményeket. Ezzel biztosítva, hogy a felhasználók naprakész információkról tájékozódjanak.

Összeköti a két felhasználói oldalt, aki már ott volt az adott helyen és aki most érdeklődik iránta. Arra kéri az értékelőt, hogy minél részletesebben számoljon be a helyről. Ezzel pedig értékes tartalmat gyártson számára (user generated content), míg a kereső pedig ugye épp erre vágyik: minél részletesebb infók az adott egységről. Nyugodtan mondhatjuk, hogy a Tripadvisor a kereslet kínálat közgazdaságtani alapelvét helyettesítette be a vendéglátás értékelő rendszerébe. Fantasztikus!

A vélemények frissessége

A Tripadvisor algoritumusa a felhasználók véleményére koncentrál, de súlyozottan veszi figyelembe a frissebb, újabb értékeléseket. Minél újabb egy minősítés annál jobban beleszámít a helyezésbe, majd ahogy az idő telik egyre inkább fordul a helyzet. Ennek a módszernek hála, a ranglista ténylegesen olyan találatokat mutat majd számunkra, amelyek tükrözi a jelen színvonalt. Gondoljunk bele, mennyire csalódottak lennénk, ha egy évvekkel ezelőtt adott jó értékelés miatt kiemelkedő helyen lenne egy étterem, majd ott tartózkodva teljesen más élményt kapnánk. Két dolog biztosan megtörténne: nem mennénk vissza ide és nem használnánk tovább a Tripadvisort.

A vélemények mennyisége és minősége

A felhasználói vélemények vizsgálatában természetesen egy többsoros részletesen megírt beszámoló képekkel dúsítva nem veheti fel a versenyt egy olyan szintű állásfoglalással, hogy „minden ok volt, ajánlom”. A kettő között láthatóan ég és föld a különbség és a Tripadvisor célja az, hogy ennél többet nyújtson a fogyasztói számára. Így a részletesebben közölt tartalmat értékesebbnek ítéli a rendszer és jobban beleszámít a helyezésbe, mint a néhány szavas változat. Ha képekkel is szemléltetjük mondanivalónkat, az még erre is rátesz egy lapáttal. A Tripadvisor szereti a felhasználók általá készített tartalmat és erre is bíztatja őket.

Pro tipp: Étteremként és szállásként is érdemes készülni olyan eszközzel, amiről szívesen osztanak meg képet a Tripadvisoron vagy a közösségi média más platfromjain.

 

Elkövetett hibák

Sok vendéglátó egység tulajdonosa, vezetője úgy gondolja, hogy elég egy-egy helyre regisztrálni és minden megy majd magatól. Ez kis túlzással akár igaz is lehet, hisz végülis fent lesz ezeken az oldalakon, mint a Tripadvisor vagy a Yelp, csak épp egy összehasonlítás alapú versenynél gyanús, hogy a szomszéd étteremben fog költeni vagy az utca másik panziójában foglal majd szállást a látogató. Ebben az online világban bizonyítható, hogy aki nem törődik az online szegmenssel, sajnos bevételtől esik el. Épp ezért furcsa ez az itthon is tapasztalt hozzáállás, hisz elvileg egy vállalkozó sem szeret pénzt veszíteni..

A legtipikusabb bakik a leginkább szemetszúró hibák is egyben. Ilyen, ha az adatlap nincs vagy nincs teljesen kitöltve és nem informál részletesen. Egyértelmű gond, ha az érdeklődő felhasználó nem kapja meg azt az információt, amire kíváncsi. A másik ilyen nagy probléma, aki nem veszi a fáradtságot és nem válaszol az értékelésekre. Ugye tudod, hogy nem csak a negatív kritikára kell válaszolni? Ha offline példát kellene hozni, ez olyan, mintha egy boltban az eladó nem köszönnne. Súlyos gond. Ha rendszeresen kapnak a felhasználók választ, az arra sarkallja a most még érdeklődőt is, hogy írjon majd értékelést, hiszedn itt figyelnek a véleményére, itt nem egy lesz a tucatbó, mint máshol. Emellett pedig a Tripadvisor rangsorolási algoritumásának része a tulajdonosi válaszadás.

Érdekesség, de egy felmérés szerint a turisták mellett a munkakeresők, munkavállalók is tájékozódnak a Tripadvisoron. Nyilván szívesebben dolgozik bárki egy olyan helyen, amely top értékelést kapott ezzel pedig a környék legjobbjai között tarják számon. Hidd el, a tapasztalható munkaerőhiány miatt ez a jelenség csak fokozódni fog a jövőben.

Összefoglalás

A Tripadvisor a világ legnépszerűbb vendéglátó applikációja és platformja. Nap mint nap milliók tervezik meg rajta az utazásuk fontos állomásait, azt hogy hol alszanak, mit néznek meg és hol fognak étkezni. Több barátom, amikor külföldre vagy másik városba érkezik szereti felfedezni a helyi gasztronómiát és teljesen tudatosan azt keresi, hogy ezt az élményt hol kaphatja meg.

Ha te nem ismered fel, hogy a vállalkozásod 2019-re már rég online (is) kellene működjön, akkor valószínűleg pénzt veszítesz és a konkurencia vagy az a vállalkozás, ami majd a helyedre érkezik biztosan él az online adta lehetőségekkel. Az internetről viszont már ki is szorítottak, ha nem foglalkozol ezekkel a témákkal.