2019 egy olyan év lehet a marketing történelemben, amelyre úgy tekintünk majd vissza, mint amikor sok új trend indult, néhány pedig még tovább finomodott. Érdekes jelenségeket figyelhetünk meg és ha szemfülesek vagyunk a konkurenciánál hamarabb fülelhetünk le néhány trendet.

Online marketing trendek 2019 - Netbloom

Online marketing trendek 2019 – Netbloom

Vállalkozóként, cégvezetőként tisztában kell lennünk, folyamatosan figyelnünk kell a marketing és az online világ változásait. Természetesen nem az évfordulóval fordulnak a marketing területén sem az irányok, nem január 1-vel jön létre egy új csatorna, nem ezzel a dátummal fordul ki a négy sarkából a világ. Ettől függetlenül viszont érdemes kicsit a jósgömbünk mélyére nézni, szemügyre venni 2018 folyamatait és tovább gondolni ezeket erre az évre a cégünk, vállalkozásunk tekintetében is.

Tartalommarketing – csak a minőség

A tartalommarketing egyértelműen tovább erősödik 2019-ben is. A minőségi, egyedi és friss tartalom a felhasználói szokások alapján tovább értékelődik a közösségi médiában és a weboldalunkon is. Egyre több médiát fogyasztunk mobilon keresztül, de az igények közel sem a gagyi irányába hatnak, hiába a nagyobb felvevő piac. A Youtube, Instagram, Facebook mellett a saját weblapunkra is jó tartalmat kell gyártanunk, különben a felhasználók büntetik meg az odalt, egyszerűen nem lesznek kíváncsiak ránk.

Hangalapú irányítás és keresés

Bár talán itthon még kevésbé népszerű, de ugrásszerűen növekszik a hangalapú keresések aránya – többet között hála az okosotthon eszközöknek (pl. Google Home, Amazon Alexa). A Google már 2010-ben elindította az okostelefonokon a hangalapú keresést, de úgy néz ki csak most lesz igazán kiforrott a technológia. Mihelyst ezek a lehetőségek magyar nyelven is fognak tudni valószínűleg itthon is kiugróan fog növekedni a keresések száma. Képzeljük el, ahogy például főzés közben keresünk. Jellemző, hogy ilyen esetben hosszabb kulcsszavakkal keresnek a felhasználók így nem elég egy-egy szóra optimalizálni a honlapunkat.

Chat robot, chatbot

2019-ben tovább okosodnak a chat robotok, főképp a folyamatosan fejlődő Messenger Chatbot. Egyre több vállalkozás használja a kommunikáció mellett tájékoztatásra és lead generálásra is alkalmas botokat. Idén jó eséllyel még inkább elterjed, mivel egyre könnyebb az egyre okosabb chatbotokat programozni. Részletesebben ebben a cikkben írtunk a botokról.

Videó, videó és még több videó

Az elmúlt évek tendenciája és Mark Zuckerberg nyilatkozatai alapján a videós tartalomfogyasztás elképesztően előtérbe került. Mobilon és laptopon keresztül is egyre több percet töltünk a YouTube-on, egyre több videót nézünk Facebookon és Instagramon, sőt mi magunk is egyre több videót töltünk fel a közösségi oldalakra. A felhasználói szokások alapján viszont (főképp mobilon) a rövidebb tartalmakat preferáljuk. Érdekesség, hogy elképesztően sok „Hogyan” típusú videót keresünk a YouTube-on, ami azt is jelenti, hogy gyakorlatilag igaz az a városi legenda, hogy ha valamit nem tudunk, megtanulhatjuk a YouTube-ról. Érdemes az adódó lehetőségekre választ adni ezen a felületen is, hiszen a YouTube a második számú kereső a Google után.

VR és AI tartalmak – egy új piac születőben

Bár még ez a terület a marketing szemszögéből nézve abszolút gyerekcipőben jár, a technológia egyre gyorsabban terjed. Főképp játékok és egyéb tartalmak miatt és leginkább a fiatalabb korosztályok körében egyre népszerűbb (és olcsóbb) a virtuális valóság. Azonban nemsokára erre a területre is kell gondoljunk, hiszen biztosan lesz lehetőség ezeken a felületeken is reklámokatm hirdetéseket elhelyezni. Ez is egy olyna lehetőség lesz a vállalkozások előtt, amellyel lekörözhetik a konkurenciát.

Visszajelzések, vélemények – felhasználói tartalmak

Már több bejegyzésben is érintettük, hogy a user generated content lesz a legnagyobb sláger 2019-ben. Ezt továbbra is így gondoljuk, hiszen a legegyedibb tartalom az, amikor más felhasználók készítenek tartalmat számunkra. Érdemes erre is stratégiát alkotni, hogyan tudunk minél több felhasználói tartalmat begyűjteni és hasznosítani.

Statisztikák, elemezések

2019-ben továbbra is elsődleges feladat, hogy minden tevékenységünket mérjük. Ehhez nagyszerű segítséget ad a Google Analytics a webloldalunkon, míg a közösségi oldalak tekintetében a Facebook és az Instagram belső, egyre részletesebb kimutatásai (insights).

Éljünk a lehetőséggel, olvassuk ezeket a statisztikákat és vonjuk le a következtetéseket rendszeresen! Cserébe súlyos összegeket spórolhatunk, illetve csoportosíthatunk át oda, ahol annak jobb megtérülése van – szintén a statisztikák szerint.

Összefoglaló

Ebben az évben is több marketingcsatornát fogunk használni és az elmúlt évek tapasztalatai alapján még minőségibb tartalomra lesz szükségünk. Emelett a közösségi oldalakon és a hírleveleinkben is érdemes hangsúlyt fektetni a videós tartalmakra, míg az új trendekre is kell gondolnunk. Fontos lelkesen figyelni a VR és a mesterséges intelligencia adta lehetőségeket, de a chatbotokba történő beszállást már nem szabad tovább halogatni!