Előre le kell lőnünk a poént, a buyer persona egy nem létező személy, nem kézzelfogható valakiről van szó. Azonban a marketing területén annál inkább élő a fogalom és létezése oltárira nagy segítség lehet a munkánk során. Ebben a bejegyzésben a buyer persona fogalmát járjuk körül, megismerkedhetsz a jelentésével és szerepével. Tarts velünk!

buyer persona jelentése netbloom

Buyer persona jelentése – Netbloom

Fogalom meghatározás

A buyer persona, egy olyan nem létező személy, amely megtestesíti azt a minta vásárlónkat, aki a célcsoportunk tagja. Tehát a célcsoporton belüi katagória, de a célcsoport nem egyenlő a buyer personával.

Kicsit paradoxonként hathat ez az ad hoc fogalom meghatározás, de megmagyarázzuk mit is jelent ez pontosan.

Minden marketinges alap tézise, hogy nem csak a vakvilágba lövünk, hanem bizonyos célcsoportoknak, célszemélyeknek szeretnénk értékesíteni. Ezt a közönséget tulajdonságokkal ruházzuk fel, megszemélyesítjük és az üzenteink nekik szólnak. Ha csak úgy általánosságban írnánk nem jutnánk túlságosan messzire, ezért természetesen a buyer persona valós adatok alapján készül. Minél többet tudunk a minta vásárlónkról, annál jobban fognak hatni az üzeneteink, annál könnyebb marketingstratégiát terveznünk. A buyer persona nem egyenlő a célcsoportoddal, hanem annak egy konkrét képviselője.

Hogyan alkossuk meg a saját buyer personánkat?

Minimális fantáziával és lehetség szerint minél több adattal. Természetesen szükség van egy csipetnyi kreatív gondolkodásra is, amikor létrehozzuk a minta vásárlónkat.

Ha a célcsoportunk 25-30 év közötti lakás kereső fiatal nők, akkor képezzük le a buyer personát ez alapján! Írjunk össze egy listát az optimális vásárlónk tulajdonságaival, viselkedésével, vágyaival, dilemmáival stb.

A mi minta vásárlónk ebben az esetben Zsuzsa, 27 éves, multi környezetben dolgozik, egyedülálló, diplomás, fővárosi nő, aki környezettudatos. A vágya egy olyan lakás, ahol tud pihenni, fogadhatja barátait és nem nyomja a hátát túl magas rezsi költség. Sokkal könnyebb így Zsuzsát megszólítanunk, mintha csak általánosan üzennénk.

Statisztikák

A fenti meghatározás még kevés, ehhez további adatokra, viselkedésmintákra van szükségünk. Természetesen a buyer persona nem csak pár leírt gonodolat, hanem kőkemény adatokkal is fel kell tudjuk vértezni. Ebben nagy segítség számunkra a Facebook, Instagram, Google statisztikái és természetsen a rengeteg esettanulmány, illetve a pszichológia szakterülete is. Mielőtt valami szörnyűségre gondolnánk, a minta vásárló felállítása kellő utánajárással és kutatással jár, így sokkal pontosabb képet kapunk majd róla és előrelendíti a munkánkat is. A vásárlói szokások tanulmányozása nélkül a buyer persona csak egy könnyed árnyék maradna.

Az ideális buyer persona

A jól felépített buyer personáról megtudhatjuk a motivációját, vágyait, befolyásoló tényezőit, szükségeit, sikereit, kudarcait, megoldandó problémáit, akadályait.
Fontos: a minta vásárló nem a cégünk és vállalkozásunk kirakat embere, hanem a célcsoport egy adott szegmense és megtestesítője, akinek a problémáira, vágyaira a mi cégünk relektál.

3 tipikus hiba a buyer personával kapcsolatban

A buyer persona létrehozásánál több hibát is elkövethetünk:
1, A legnagyobb gond az, amikor úgy gondoljuk az üzletünk mindenki számára releváns, így számunkra mindenki célcsoport. Ezt a fajta gondolkodást még azok a multik sem engedhetik meg maguknak, aki non-stop futattják a reklámjaikat 150 tv csatornán és rádiókon keresztül.
2, A másik tipikus hiba, hogy csak félig építjük fel a minta vásárlót, de nem támasztjuk alá megfelelő adatokkal. Így egy hamis buyer personat kapunk, a kommunikációnk pedig félrecsúszik.
3, További probléma – mint egyébként a marketing több területén is – , hogy nem fejlesztünk. Ha nem fejlődik tovább a buyer persona, nem alakítjuk, nem alkalmazkodunk vele jobban a piacunk irányába visszacsúszunk a kettes pontra és egy fél minta vásárlót kapunk. Ismerkedjnük vele folyamatosan és kitarótan!

Összefoglalás

A marketingesek egyik sarkalatos alapköve, hogy feltérkepezzük a vállalkozásunk célcsoportját és nekik kommunikáljunk. Ebben segít nekünk a buyer persona, amely tovább szegmentálja és megszemélyesíti a vásárlónkat. Tartalmaink, hirdetéseink, kommunikációnk sokkal pontosabb, költséghatékonyabb lesz, ha buyer personát “alkalmazunk”.

Hozd létre a minta vásárlódat minél hamarabb és spórolj vele a költségeiden! Sok sikert!