Több bejegyzésben is érintettünk már a tartalommarketing vagy másik népszerű nevén a content marketing témakörét. Kétségtelen, az egyik leghatékonyabb marketing eszköz amely rendelkezésünk áll, ám míg több csatorna gyors eredményt produkálhat, addig a tartalommarketing hosszabb távon fejti ki hatását. A content marketing tehát nem sprint, sokkal inkább maratonra emlékeztet, cserébe viszont nem tiszavirág életű, hanem maradandó módszer.

tartalommarketing netbloom online marketing

Tartalommarketing – Netbloom

Történet

A content marketing, mint fogalom érdekes módon a 90-es évek közepétől lett ismert, pedig már 100 évvel korábban is voltak ide kapcsolható precedensek. Például a Dr.Oetker a sütőpor csomagolásának hátuljára recepteket írt majd később receptkönyvet is adtak ki. A John Deere vagy a Michellin pedig tájékoztató újságokat, füzeteket osztottak vásárlóik számára. Ezek a mai napig rendkívül népszerűek. Történt mindez az 1900 előtt néhány évvel, amikor az internet gondolata sem született meg, de még gyakorlatilag a ma ismert eszközeink 99%-át fel sem találták. Micsoda marketing zsenik éltek már akkor is!

Meghatározása

A tartalommarketing fogalma röviden valamilyen értékes tartalmat adni a fogyasztónak. Természetesen hosszabban kifejtve is leírjuk: Az adott célcsoport fogyasztói számára releváns tartalom létrehozása és közlése, figyelemfelkeltés és elköteleződés (ill. későbbi vásárlás) céljából.

Célja

A cél nem más, mint eladni a fogyasztónak. Azonban a módszer nem a klasszikus reklámozás, a direkt figyelemfelhívás és az eladás, hanem a célcsoport részletes tájékoztatása és informálása. Pár évvel ezelőtt, még csak egyirányú klasszikus kommunikációs csatornák léteztek. Kvázi, mint az iskolai menzán: ez van ezt kell szeretni. Ha televíziót néztünk, rádiót hallgattunk a reklámokat csak akkor kerülhettük el, ha kikapcsoltuk az eszközt. Ezek a reklámok még tulajdonképpen mindenkire lőttek, nem voltak szegmentáltak. A nyomtatott sajtóban pedig az olvasott cikk mellett ott virított egy hirdetés, akkor is ha épp nem volt számunkra aktuális. Kaptuk a reklámot válogatás és kérés nélkül.

Azonban ez az internet adta lehetőségek miatt (szerencsére) ez megváltozott és átalakult. A vevő most is információ éhes, azonban ezt a weben nem az arcába nyomott reklámokon keresztül szeretné megkapni, hanem olyan indirekt módon, ahogyan azt a tartalommarketing kínálja. Információra vágynak a felhasználók, információt keresnek és azt is kapnak, ha pedig nem, akkor szinte azonnal távoznak az oldalról és keresnek tovább. Ezzel az előbb röviden meghatározott cél máris kiszélesedik. A módszer azonban más, mint az eddig ismert közvetlen folyamatoknál. Az eladás itt már nem direkt értékesítést jelent, hanem a felhasználó végigvezetését egy értékesítési tölcséren keresztül.

SEO

Épp itt a keresőoptimalizálás témájában van óriási előnye a tartalommarketingnek. Minél inkább megfelelő és minőségi tartalmat kap a felhasználó, annál inkább kerül értékesebb helyre a Google rangsorában az oldalunk. Az algoritmus folyamatosan monitorozza a felhasználói szokásokat (és persze több másik dolgot is), és ez alapján állít fel listákat. Természetesen minél inkább megfelel az oldal a Google szempontjainak, annál előrébb kerülhetünk a rangsorolásnál így több látogató érkezik majd a weboldalra. Ehhez viszont kiemelt minőségű tartalomra van szükség, ami azt jelenti, hogy a kontent friss, nem másolt és releváns a kereső user számára.

Ha a kínált tartalom megfelelő a fogyasztó számára sokkal könyebb neki a későbbiek folyamán értékesíteni, azzal szemben, mintha egy villanó bannerként jellenne meg a termékünk egy másik weblapon. A tartalommarketing és a keresőoptimalizálás kézbe a kézben járnak.

A Google célja, hogy keresője azt ajda felhasználói számára, amire tényleg kíváncsiak nem pedig valami egészen más dolgot, ezért a folyamatos algoritmus frissítésekkel és finomításokkal az évek során a tartalom került a középpontban. Míg 10 éve a különböző linkkatalógusok segítségével az első oldal tetejére lehetett kerülni, ehhez ma már megfelelő kontent szükséges és a helyezést nagyban befolyásolja a felhasználói viselkedés is.

Közösségi oldalak

A közösségi oldalak algoritmusa is figyelembe veszi a tartalom minőségét. Bár itt jelentősen más szerkezetű tartalomról van szó, fontos, hogy nem elhanyagolható itt sem a tervezés. A Facebook vagy Instagram feedjeiben a felhasználó számára olyan tartalmakat jelenít meg, amelyek az adott személyeknek érdekes és hasznos lehet, tehát minimum az érdeklődési körébe esik. Ezt mindenképp visszamérik a közösségi oldalak, például azon keresztül, hogy milyen tartalomra nyomták meg a reakciógombok egyikét, kommentáltak vagy osztották meg azt a felhasználók. Ezért a social média felületeken is átgondolt, letisztult tartalomközlésre van szükség. Ha például régiségkereskedő vállalkozásunkkal egyfolytában idézeteket és vicces képeket osztunk meg jó eséllyel népszerűek leszünk, de a célcsoportunk valószínűleg elkerüli majd az oldalunkat.

Alapelvek – első a fogyasztó

A tartalommarketing akkor lesz sikeres, ha értjük a felhasználóinkat. Ha csak felületesen és ritkán adunk közre tartalmat, az olyan, mintha elvesztünk volna az óceánban. Jelenleg akkora a reklámzaj, és olyan nagyra nőtt az infromációs tömeg, hogy abból csak megfelelő stratégiával és minőséggel lehet kiemelkedni. A rendszeresség mellett az egyedi nem másolt tartalomé a főszerep és a kiváló színvonalú mondanivalóé. A felhasználók így elkötelezettek lesznek irányunkba és rendszeresen visszatérő vendégekké avanzsálnak weblapjainkon, majd pedig számukra releváns ajánlattal értékesíteni tudjuk termékeinket. De ha nem ismerjük a célcsoport, egyszerűen félremegy a kommunikáció az üzeneteink nem érnek célt, az eredmények pedig elmaradnak az elvárásainktól.

Összefoglalás

A tartalommarketing a felhasználói igények kiszélesédével mára az egyik legfontosabb marketingág lett. Nélküle nem érünk el megfelelő helyezést a Google keresőjében, nem jutunk el organikusan a Facebook és az Instagram feedjébe és tulajdonképpen lehet bármilyen szép és jó weboldalunk senki nem fogja megtalálni azt, csak drága hirdetések árán. Megfelelő, és megújúló tartalom nélkül a vállalkozások online jelenléte halálra van ítélve. Azonban kiváló stratégiával, minőségi bejegyzésekkel kiemelkedőt alkothatunk, ahogy tették azt már 120-130 évvel ezelőtt is a vállalkozások és teszik azt kellő odafigyeléssel egyre többen itthon is.