A marketing területén van néhány olyan alapvető fogalom, mint a marketing mix, amit mindenkinek ismerni kell. 1960-ban E. Jerome McCarthy-tól hallhatjuk a fogalmat, amely így már közel 60 éves! Vegyük górcső alá miből is áll!

marketing 4p 7p netbloom

marketing 4p 7p – Netbloom

Kezdjük azonnal a fogalommal, majd szedjük ezt szét szépen darabokra.

A marketing mix olyan marketingeszközök összességét jelenti, melyeket a cég a különböző piaci szegmensekben használ (marketing)céljai elérésének érdekében.

Ezt a marketing mixet nevezik 4P és 7P modellnek is, amely azért is izgalmas mert 4, illetve 7 darab P betűs angol szóból áll össze. Ezek a modellek segítenek a vállalkozásoknak abban, hogy egy termék vagy szolgáltatás létrehozásakor és bevezetésekor milyen pontokra kell gondolni, amelyek ezzel jól átgondolt és megtervezett művelet részeiként kerülnek kontextusba és épülnek be a már kész folyamatokba.

A marketing 4P modell elemei

A 4P modell esetén a központi szerep a terméké, a modell ekörül forog.

  • Product: Maga a termék, amely lehet kézzel fogható és nem fogható produktum. Például tárgyak vagy szolgáltatások.
  • Place: A termék értékesítésének folyamata és helye, amelyen keresztül az eljut a fogyasztóhoz.
  • Price: A termék ára, amely termeli a profitot (a többi része a 4p-nek viszi a pénzt, az ár hozza). Olyan árat kell kialakítani, amelyet a vevő megfizet és ezzel együtt nyereséget is termel.
  • Promotion: A termék megvásárlására történő ösztönzés, motiváció (hirdetés, reklám).

És a plusz 3P, amitől így már 7P modell lesz!

  • People: Emberi tényezők a termék mindkét “oldalán”, a célcsoportban és az előállítás során.
  • Physical Evidence: A termék értékesítésének fizikai környezete.
  • Process: A termék létrehozásának folyamata és maga a kiszolgálás.

Aztán mindezt kiegészíthetjük, hogy 8P modell legyen!

  • Performance: A teljesítmény. A termék marketingígéreiben vállaltak teljesítése.

Természetesen épp a könnyedsége az előnye a marketing 4P modellnek. A különböző marketing elemek behelyettesíthetőek ebbe a 4 kategóriába, ezáltal könnyebbé téve a marketingeszközök behelyettesítését.

A modellek másik megvilágítása: a 4C modell

Ahogy az bármely szakterületen lenni szokott a definíciók élők, folyamatosan próbálják ezeket tovább fejleszteni, kiegészíteni, más szemszögből is megmutatni. Így alakult ki a 4P modell másik arca, a 4C modell. Ezt a kicsit újabb megfogalmazást Robert Lauterborn jegyezte le 1990-ben. A megközelítés lényege, hogy míg a 4P modell a vállalkozásról szól (E/1-ben fogalmazhatjuk meg a részeit), addig a 4C modell az ügyfelet helyezi előtérbe! Részei:

  • Clients: Product (termék) helyett ügyfél. Már nem a termék a kerül a fókuszba, hanem maga az ügyfél és az ő igényei.
  • Cost: Price (ár) helyett költség, amely a termék ára mellett az arra fordított időt is magába foglalja.
  • Convenience: Place (hely) helyett kényelem. Már nem csak a termék helye számít, hanem annak kényelmi megszerzése is. Például essen útba a bolt, szállítson ki minél hamarabb a webáruház.
  • Communication: Promotion (hirdetés) helyett kommunikáció. A kommunikáció már két oldalú, hiszen az ügyfelek már könnyedén tudnak a cégekkel oda-vissza diskurzust folytatni.

És természetesen a 7P modellből is lett 7C modell!

  • Corporation: Vállalat, mint az egész modell központi eleme.
  • Consumer: Fogyasztóhoz és ezáltal a céghez köthető befolyásoló faktorok: szükséglet, igény, biztonság, fogyasztói edukáció.
  • Circumstances: Körülmények, amelyek a cégeket befolyásolják (társadalmi és kulturális hatások, nemzeti és nemzetközi környezet, gazdasági közeg).

A fogalom 1960-as megalkotása (4P) és 1990-es megújítása (4C) mellett egyre többen próbálták a modellt alakítani és minél több (oltária vicces), de P betűs szóval kiegészíteni. Ezzel modell szó helyett már inkább listának nevezhetjük a marketingeszközök összességét. Íme a lista teljessség igénye nélkül:

  • Packaging: Csomagolás döntések. Példáaul dizájn, kinézet.
  • Privacy: Magánélet, magántér, amelyet az ügyfeleknek adunk (gyakori megkeresés, adatvédelem, adatkezelés).
  • Performance: Teljesítmény. Ezt ugye már említettük feljebb, mint a nyolcadik P elemet.
  • Personalisation: Személyre szabott érték adás (tartalom, áru, impulzus, szolgáltatás).
  • Purpose: Misszió, a termék célja, küldetése.
  • Permission: Engedélyek. Az ügyfél engedélyezte-e a hirdetéseket, hírleveleket, stb.
  • Persuasion: Információ átadása, hatékonysága, hitelessége.
  • Positioning: Öntudat, önmeghatározás a piacon és a különbség(ek) a konkurenciákkal szemben.
  • Predictions: Várható folyamatok a jövőben, mit léphet erre a konkurencia, a piac. “Jövőbelátás”.
  • Public commentary: A piac véleménye, visszajelzése.

Összefoglalás

A fenti listák akár a P vagy C modellekről van szó szinte egy élő, lüktető képet adnak, hiszen ahogy a világunk változik úgy ezek a definíciók is egyre inkább alakulnak, bővülnek, kiegészülnek. A marketing egyre sokszínűbb, változatosabb és egyre komplexebb folyamatokból áll, de a lehetőségekhez képest ezt a cégen belül ismerni szükséges. Érdemes a vállalkozás termékeit a fenti modellekbe helyettesíteni, így a marketing folyamatok könnyebben átláthatóak lesznek. Az üzleti terv létrehozásakor a modell segíthet a helyes(ebb) döntések meghozatalában és a költségek jobb átláthatóságában.