A Facebook a Messenger chatbottal sokak gyerekkori vágyát valósította meg. Sokan álmodoztunk arról, hogy a számítógéppel baráti csevejt folytassunk, úgy mint a filmekben. Aztán tessék ez tulajdonképpen már nem is egy sci-fi műsor, ez bizony már a valóság .

chatbot online marketing netbloom

Chatbot online marketing – Netbloom

A Facebook 2016-os fejlesztői konferenciáján (F8) jelentette be a Messenger chatbotokat, amely óriási újdonságnak számított és kiváló reakciókat kapott a közönségtől. Nevét a chat és a robot szó összevonásából alkották. A napi 1 milliárd felhasználó által rendszeresen használt Facebook Messenger egy kiaknázatlan területet volt és valljuk be az elmúlt években átalakult fogyasztói szokások alapján kiváló döntés volt a robotok beépítése.

A statisztikák szerint üzenetküldő applikációkon (Messenger, WhatsUp!, Viber) keresztül kommunikálunk a családunkkal, barátainkkal, munkatársainkkal, a korábbi sms és telefonhívások pedig egyre inkább visszaszorulnak. A Facebook felismerte, hogy az automatizmus és mesterséges intelligencia segítségével kihasználhatja a világ legnépszerűbb üzenetküldő appjában lévő lehetőségeket.

Az elmúlt évek technológia fejlődésével és a fogyasztói szokások átalakulásával elkerülhetetlenül a vállakozói kommunikáció is meg kellett újúljon. A felhasználók jelentősen gyorsabb és egyszerűbb párbeszédeket kívánnak folytatni a cégekkel, a válaszokra már nem szeretnének napokat várni. Hála az internetnek, ma már az információ átadás ideje jelentősen felgyorsult és most ne egy középkori távirattal vessük össze, hanem a cégek egy másik kommunikációs platformjával, az e-mail postafiókok adta lehetőségekkel.

Épp emiatt nagyszerű a Messenger chatbot. Segítségével lerövidülhet akkor is a felhasználó és a cég közötti beszélgetések ideje, ha a vállalkozástól épp senki sem online, hogy válaszoljon – a jól beállított robot megoldja ezt a feladatot helyette. A Messenger chatbot ügyfélszolgálatként is működhet, leadet generálhat, asszisztenciát lát el és mindenképp tehermentesítheti több esetben is a céget. Ráadásul ez a kis robot ott lapul naponta 4,5-5 millió magyar zsebben is!

Két terület, ahol mindent visz a Messenger chatbot

  • Ügyfélszolgálati tevékenységek esetén könnyedén segíthet számunkra a robot, hiszen segítségével jelentős mennyiségű időnk szabadulhat fel. Illetve óriási előny a humán erőforrással szemben, hogy 0-24 elérhető és egyszerre több ügyfelet is tud kezelni a bot. Ha a felhasználó gyakran feltett kérdésekre kap választ a Chatbot segítségével, akkor ezzel pedig növekszik az elköteleződése felénk.
  • A másik nagy terület a lead generálás. A chatbot segítségével könnyedén tudunk felhasználókat a listáinkra iratni és számukra tartalmakat adni. A Messenger chatbot megnyitási aránya pedig 85-90%! Az így kezelt ügyfelek jó eséllyel fogják elolvasni a nekik szánt tartalmat, így a lead generálás után tudatosabban tudjuk őket a termékeink irányába edukálni és az értékesítési folyamatainkban elkalauzolni őket.

Tévhit

  • A chatbot még nem képes arra, hogy teljesen kiváltsa az emberi komminikációt. Tanítható, építhető szoftverről van szó, amely egyre nagyobb segítség az online marketing területén kívül az élet számos szektoraiban a vállalkozások és a fogyasztóknak egyaránt. Például az Apple Siri-je is egy olyan robot, amely pár éve még csak a sci-fi filmekben létezett, míg a jelenben már egyre több segítséget tud nyújtani több százmillió usernek.

A Messenger chatbotok jelene

A chatbotok jelenleg ott tartanak, hogy a multi vállalkozásoknál már alapvetőnek tűnik a használata. Segítenek a keresésben, a rendelésekhez, egyes országokban már a fizetésekben is (Magyarországon még nem). Játékokat lehet rájuk szervezni vagy más feliratkozást segítő kampányokat futattni. Ha megfelelően van programozva a robot, akkor könnyedén tud a fogyaszi ízléseknek megfelelően ajánlatot adni, mint példáaul a H&M-nél, ahol néhány kérdés után válaszainknak megfelelően kínál ruhákat és kiegészítőket számunkra a robot. A kisebb vállalkozások talán még nem engedhetnek meg maguknak mindenre kiterjedő chatbotokat, de az alapvető megoldásokat könnyedén tudják alkalmazni. Egy könnyebb felépítésű, néhány kérdésre választ adó vagy legalább annyit visszaíró botot viszont alkalmazunk kell, aki egy kis türelmet kér a megfelelő részletesebb válaszadásig.

A chatbotok jövője

Egyes felmérések szerint egyre inkább emelkedik az a tendencia, hogy egy-egy vállalkozást, céget chaten keresünk meg és információkra éhezve írunk nekik pár sort. Saját példát hozva kérdeztem már meg egy hamburgerest mi lesz az adott hónap havi burgere (fantasztikusan erős marketing és sales a havonta változó ajánlat és sajnos 1,5 napot vártam a válaszra), de érdeklődtem már nyitvatartással vagy árukészlettel kapcsolatban is. Ez az irány egyértelműen több időt vesz majd el a kezelőktől és ezt a megnövekedett infromáció igényt a vállalkozások könnyedén tudják kezelni egy chatbot segítségével.

Összefoglalás

Az elmúlt 5-10 év alatt az online marketing annyi változáson ment keresztül, hogy arra a most épp népszerű #tenyearschallenge sem ismerne rá. Ha egy cég marketing stratégiájában csak egy elavult weboldal szerepel, az sajnos már édes kevés, míg 10 éve talán kielégített néhány fogyasztói igényt, 2019-ben már egész biztosan nem képes rá.

A címben feltett kérdésre pedig a válaszunk kissé óvatos jövendölés. Nem fogja leváltani az e-mail kampányokat, de a chatbot már helyet követel magának a marketing stratégiánk részeként.